ToGather

Een leven lang leren, doen we samen.

In opdracht van BiSC. BiSC werkt met bibliotheken in provincie Utrecht om de dienstverlening aan te passen aan de eisen van de huidige tijd. BiSC zet zich in voor innovatie in de bibliotheeksector, en ondersteunt bibliotheken met logistiek en ICT-beheer.

 

BiSC was op zoek naar een digitaal concept om de bibliotheek te ondersteunen.

De kernwaarde: een leven lang samen leren.

OVERZICHT CONCEPT

De bezoekers van de bibliotheken zijn veelzijdig en divers. Echter, allen delen dezelfde leergierigheid en nieuwschierigheid naar de wereld rondom hun. Veel van deze mensen hebben ook zelf veel kennis te bieden. Daarom is ToGather ontworpen als platform om nieuwschierige bibliotheekbezoekers met elkaar in contact te brengen.

CO DESIGN

Deze opdracht was deel van

Co-Design Studio, een minor waar de student leert te ontwerpen in samenwerking met alle stakeholders van een project.

 

Voor dit concept hebben wij de bibliotheekbezoeker, opdrachtgever en bilbiotheekdirectie in iedere stap van het ontwerpproces mee genomen van het begin van het onderzoek tot het eindconcept.

KWALITEIT VAN DE SAMENLEVING

Voor veel bezoekers is de bibliotheek van onmisbaar belang. Het is voor velen namelijk niet alleen een uitleen voor boeken, maar ook een sociale ontmoetingsplaats.

Dit project heeft mij veel geleerd over interviewen en communiceren. Aanvankelijk hebben wij voor dit project een veelvoud aan mensen geinterviewd, maar pas tegen de laatste weken aan begon ik de werkelijke waarde van interviews in te zien. Waar wij voorheen de bibliotheekbezoekers benaderde met een gerichte vragenlijst, een ontwerp of een stelling bleek het pas echt belangrijk te zijn om de mensen als persoon te leren kennen. Vanaf dit punt heb ik de interviews ingezet op het leren kennen van de persoon, en diens onderliggende motivaties en dromen. Dit bleek van enorme waarde in het ontwerpproces. Van dit punt af aan hebben wij veel meer tijd besteed in de bibliotheek, om de mensen zo dichtbij mogelijk te hebben.

Wat heeft dit voor mij betekend?

Dit was het punt in mijn studie waarin ik pas echt de waarde van de mens als MENS begrijpen inzag. Mijn doelgroep benaderen als persoon, individu. Niet als consument.