KAMIEL VAN HAASEN

Compareweb

Internship UX/UI Design, Februari 2020

Megabytes, Megapixels, Mega-wattes?

 

Hoe  we het vergelijken van smartphones en abonnementen makkelijker maakte.

INTRODUCTIE

Het vinden van een smartphone of telefonieabbonement zit vol met abstracte begrippen als datasnelheden- en limieten. Hoe kunnen wij een gebruiksvriendelijke manier ontwerpen om deze factoren af te wegen?

 

De huidige markt van online-vergelijkers biedt vaak weinig houvast.

Tijdens dit project het ik gewerkt aan een nieuw whitelabel-product waarmee gebruikers abonnementen met smartphones van verschillende aanbieders kunnen vergelijken, en begeleid worden naar het  meest passende aanbod.

MIJN ROL

Intern UX/UI Designer

 

User research, analysis, user testing,  prototyping, UI design, SEO.

Finding the problems, exploring solutions

 

De huidige markt bleek haast een eenheidsworst van vergelijkers die resoneert met het jargon van een expert in de telecombranche, maar vol zaten met vragen en obstakels voor de normale consument. Daarom zijn wij het research ingestapt met een doel om meer human-centered te zijn dan de competitie. Door een diverse groep 'normale' nederlanders te vragen naar hun relatie tot hun smartphone en eigen telecomverhalen, kwamen wij tot nieuwe doelen en inzichten.

 Pas als je kan raakvlak vind met de oprechte emoties en wensen van de eindgebruiker kan je een betekenisvolle ervaring creëren.

 

 Nu denk ik ook dat het voor mij, als ‘externe’ zonder bestaande opvattingen over het product en de branche het makkelijk was om de uitdaging te reframen:

 

Een manier vinden om de complexe en technische aspecten van een smartphone en telefoonabonnement te vertalen naar handelbare en inzichtelijke vorm en taal.

POWER USERS

Een brede doelgroep betekent veel types gebruiker.

 

Voor de een 'noodzakelijk kwaad', voor de ander een heuze hobby: de behoefte aan smartphones loopt ietwat uiteen. Ik ben de waarde in gaan zien van extreme gebruikers. Deze randgevallen weten hun pijnpunten als geen ander. Luisteren naar hun oplossingen was goud waard.

 

 

CONTACT

CONTEXTUEEL FILTEREN

Uit user-tests bleek dat veel gebruikers een bepaalde wens hebben van de smartphoneprestaties, maar dit lastig vertalen naar het invullen van filters.

 

Ik heb daarom meer onderzoek gedaan naar het mental model van eindgebruikers in het keuzeproces. Het viel me op dat mensen binnen een criterium als 'een goede camera' probeerde een waardeoordeel per telefoon af te wegen, gebaseerd op informatie uit de productpagina. Dit bleek tijdrovend, sommige waardes lastig tegen elkaar af te wegen.

 

Wij bedachten contextuele USP's, welke getoond worden in de product-cards gebaseerd op de geactiveerde filtercategorie. Zo kan men 'soft-vergelijken' en in oogopslag zien wat het unicum van het toestel is op het gebied van cameraprestaties, snelheid, beeld etc.