KAMIEL VAN HAASEN

Fischer Benelux

Mapping informational needs

Fischer is een van de meest gerenommeerde producenten van bevestigingstechniek in Europa. Ze bedienen een diverse groep gebruikers, van handelaar tot timmerman. Hoe voorzien we de juiste groep van de juiste informatie?

INTRODUCTIE

Fischer Benelux stapt in het kader van modernisering af van de traditionele productcatalogus. Deze omvatte de praktische en technische informatie van meer 16.000 artikelen. Hoe kan de digitale communicatie gericht de informatiebehoeftes bedienen van hun diverse groep stakeholders?

MIJN ROL

7 weken: Research & Design Sprints

 

 team van 4 industrieel- product- en media ontwerpers.

 

In dit project heb ik hoofdzakelijk de rol van user experience researcher bekleed. Mijn bijdrage lag in het uitvoeren van doelgroeponderzoek en het mappen van deze data met het team.

DOELEN VAN ONS PROJECT

De informatiebehoeften van stakeholders in kaart brengen. De dienstverlening middels informatievoorziening verbeteren. Nieuwe communicatieconcepten verkennen.

2 weken, 12 provincies, vol gas.

 

Gezien de beperkte tijd en brede scope was het nodig effectief en efficient te zijn in user research. Wij hebben daarom op grote schaal interviews georganiseerd onder alle stakeholdergroepen: ingenieurs, ijzerhandelaars, vaklieden en nog veel meer. Wij zochten deze personen op in de werkplek, om te proeven van hun werkzaamheden en een beeld te krijgen met de relatie tot de Fischer productlijnen. Ook maakte we gebruik van future probing, om het gesprek te starten over mogelijke kansen voor innovatie in onze informatievoorziening.

USER PROFILES

De verkenning van de brede groep respondenten leverde een enorme rijkheid aan informatie op. Daarom hebben wij per respondent een profiel opgesteld en hier onze studio mee bekleed, om zo ten alle tijden onze doelgroep konden 'raadplegen', en emphatie te creëren in het ontwerpteam.

DEFINING PERSONAS

Door de user-profiles te groeperen en categoriseren konden wij betekenisvolle en waardevolle persona's vormen. Deze persona's zijn constant leidend geweest in het vormen van keuzes in ons ontwerpproces.

DATA BRUIKBAAR MAKEN

In de rijkheid aan verzamelde data, ontdekte wij de complexe communicatieve verbanden tussen Fischer en diens stakeholders.

 

Het werd ons duidelijk dat Fischer te weinig inzicht had in de doelen en wensen van de klantsegmenten.

 

Daarom hebben wij ons gericht op het creëren van handvaten waar Fischer haar toekomstige informatievoorzieningen mee in kan richten.

CONTACT

FISCHER TOOLKIT

Wij ontwikkelde een toolkit, waarmee de interne diensten van Fischer aan de slag kunnen om hun informatiestromen beter in te richten. Deze toolkit bevatte de pains, needs en wishes van verschillende stakeholdersegmenten verdeeld over de 5 belangrijkste informatiestromen.

 

 De uitdaging zat  in het onwikkelen van een Toolkit dat flexibel in te zetten is op diverse ontwikkelingstrajecten. Wij wilden Fischer een 'glazen bol' geven in de belevingswereld van hun stakeholdergroepen. Een set informatie, welke op ieder moment te raadplegen is maar ook ingezet kan worden voor workshops en ideatie. Dit ging gepaard met een handleiding voor workshops, waarin volgens een design-thinking methodiek toolkit ingezet wordt op nieuwe oplossingen te ontwikkelen.